14 Ekim 2010 Perşembe

guliz'in proposal'ı (updated)



SUÇ VE CEZA, BİR DE AHLAK

Nedir?

Bu proje, namus adı altında işlenen cinayet, yaralama olaylarıyla tecavüz olaylarının mahkemeye intikal ettiği Yeşilçam filmlerindeki mahkeme sahnelerine bakarak toplumsal cinsiyet rollerinin nasıl kodlandığını, yargılayan/yargılanan ilişkisinin bu rollerin neresinde durduğunu ve ahlak (hem vicdan hem de hukuk etiği açısından) anlayışını incelemeyi amaçlamaktadır.

Neden böyle bir proje?

Bu projenin fikrini geliştirirken kendi film izleme deneyimimden ve aldığım eğitim doğrultusunda ister istemez tartıştığım ve sorguladığım bazı kavramlardan yola çıktım. Ancak Türkiye sinemasını incelemede yeni yönelimlerin ve arayışların olduğu bir dönemde olduğumuzu göz önüne alınca, bu projenin kişisel bir merakı gidermekten biraz daha fazlasını yapabileceğini, belki yeni bir tartışma zemini ekleyebileceğini düşünüyorum.

Umut Tümay Arslan, Yeşilçam filmlerine erkeklik, mazlumluk ve iktidarın duygular üzerindeki etkilerini tartışıyor.

Asuman Suner, yakın dönem yönetmen sinemasında kimlik inşası ve aidiyet kavramlarını sorunsallaştırıyor.

Bu örnekler bu kadarla sınırlı değil ancak henüz geniş bir külliyat oluşturdukları da söylenemez. Yeni tartışmalara ve seslere açık hala ihtiyaç var. Bu araştırmanın bahsedilen eserler kadar kapsayıcı olamasa da, birkaç yeni soru sorabileceğini düşünüyorum.

İçinde Ne Var?

Projenin başında seçtiğim filmleri tanıtmayı ve neye dayanarak bu filmleri seçtiğimi açıklamayı planlıyorum. Daha sonra bu filmlerin birkaç sahnesine yoğunlaşarak araştırma konumu geliştirmeyi planlıyorum. Bu sahneler çoğunlukla mahkeme sahneleri olacak.

Üzerinde duracağım filmlerin mümkün olduğu kadar bu konulara farklı yaklaşan filmler olmasını istiyorum. Bu sayede bu filmleri kendi benzerlerinin birer temsilcisi olarak ele alabilmeyi istiyorum.

Nasıl Olacak?

Araştırma döneminde etik felsefesi, hukuk antropolojisi üzerine okuma yapmayı ve bu alanlarda tartışılan kavramları Türkiye’nin tarihsel bağlamında tartışmayı planlıyorum. Toplumsal hayattı kuşatan ahlaki değerlerle, filmlerde işlenen ahlaki değerler arasındaki paralellikleri, devlet baba ve Allah babadan adalet beklemenin yarattığı toplumsal psikolojiyi ve yargılayan ve yargılanan arasındaki sosyo-ekonomik hiyerarşiyi tartışmak istiyorum.

Bunun yanı sıra kadınlık ve erkeklik temsillerine de bakmak, savcı ve sanığın sahnede nasıl konumlandırıldığının grafik okumasını yapmak ve beden temsili üzerinde de durmak istiyorum.

Neyle Olacak?

Kitaplar ve makaleler için Boğaziçi Üniversitesi Kütüphanesi’ni ve kendi kütüphanemi kullanmayı düşünüyorum. Yetmedikleri yerde, gerekli kitabı veya dergiyi yayınevinden sorabilirim veya kütüphaneye alımı için Can Candan aracılığıyla başvurabilirim.

Filmleri izlemek için hem internetteki video arşivini hem de Mithat Alam Film Merkezi arşivini kullanabilirim.

Ne Zaman?

1. HAFTA

Proposal’ın yazılması

Kütüphanede kaynak araştırma

2. HAFTA

Projenin sunulması

Kütüphanede bulunan kaynakların incelenmesi ve elenmesi

Filmlerin araştırılması

3. HAFTA

Araştırma sonucu bulunan filmlerin izlenmesi ve okumaların yapılması

4. VE 5. HAFTALAR

Kaynakların paylaşılması

Okuma ve izleme + bunlar doğrultusunda proposal’ın güncellenmesi

6. ve 7. HAFTALAR

Okuma ve izleme

Outline oluşturma

8. HAFTADAN İTİBAREN

Yazma ve her hafta geri dönüşler üzerinden yapılan ekleme ve düzenlemelerin paylaşılması

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder