27 Ekim 2010 Çarşamba

projemin filmleri ve gelen öneriler

proje için birkaç film seçtim.

  • bunlardan biri daha önce de bahsettiğim söz müdafanın. internetten izlemek mümkün değil ama bir kopyasına ulaşmak için birkaç mail attım, sonuç bekliyorum.
afişini de proposalın kapağına koymuştum... http://www.sinematurk.com/film_genel/5979/Soz-Mudafanin
ediz hun ve hülya koçyiğit çok mutlularken, ediz hunun zengin babası fakir hülyaya tuzak kuruyor ve onu "kirlen-miş" gibi gösteriyor, ayrılmalarına neden oluyor. yıllar sonra hülya koçyiğit kendisine tecavüz etmeye yeltenen adamı öldürdüğü için yargılanıyor. ediz hun da onu suçlayan savcı konumunda. ancak beraber çocukları olduğunu ve yıllar önce de ailesinin tuzağına düştüğünü öğrenince iddialarını geri çekiyor.

gülşen bubikoğlu dul ve çocuklu bir kadın. tecavüze uğruyor. tecavüz edenler de nüfuzlu insanlar olduğu için kadına vesika verilmesini sağlıyorlar. bu sayede mahkeme de seks işçiliği yaptığını kanıtlamış oluyorlar ve cezalarında indirim oluyor.
http://www.youtube.com/watch?v=VLTno3Jo7cQ bunun ilk 2 dakikasını
http://www.youtube.com/watch?v=z_hOvX9W22k&feature=related bunun 6. dakikasından sonrasını
http://www.youtube.com/watch?v=q8rWAGQccdw&feature=related bunun da ilk 1 dakikasını ve 5-9. dk arasını izlemenizi tavsiye ederim. benim ilgimi çeken sahneler bunlar.

http://video.google.com/videoplay?docid=50956076290858270# bunu parça parça bulamadım ama ilk bir saatini filan geçebilirsiniz.

ayşecik annesiz büyümüş ve annesinin onu terk ettiği, "kötü kadın" olduğu vs söylenmiş. evlenmek istediği zengin gencin ailesi, ayşecikin annesinin durumundan dolayı evlenmelerine izin vermiyorlar. ayşecik de annesini bulup durumu öğrenmeye çalışıyor. zamanında anneye tuzak kurulduğunu ve tecavüze uğradığını öğreniyoruz. ayşecikin de bunu öğrenmesini istiyoruz. ancak annesi ben senin annen değilim, mankenliği seviyorum, git başımdan dedikçe mecburiyetten yaptığını düşünüp üzülüyoruz filan. sonunda ayşe durumu öğreniyor ve annesine tuzak kuran adama olayı itiraf ettiriyor. filmde bir mahkeme sahnesi yok ancak bu itiraf ettirme sırasında bütün mahalle itirafı dinlemek için toplanıyor. bir çeşit yargıçlar heyeti gibi gözüküyorlar.

filmlerin ikisi 70lerden biri 90 yılı yapımı.
pazartesi günü zeki'ye ve can hoca'ya bahsettim filmlerden.
can hoca filmlerin hepsinde bir tecavüz durumu olduğundan proje başlığını ve içeriğini buna göre yeniden şekillendirebileceğimi önerdi.
övgü gökçeye de filmlerden bahsettim. belli yıllara ait film tipolojileri profilleri çıkarabilmeye yetecek kadar zamanım olmadığını söyledi. çok daha uzun bir çalışma ve film izleme süreci gerektiğini söyledi. onun yerine bir film üzerine yoğunlaşarak yargı ve cinsiyet okuması yapabileceğimi söyledi. söz müdafanın adlı filmin zaten pek çok yeşilçam özelliğini taşıdığını, kendi kendine de bir türün temsilcisi olduğunu söyledi. daha sonra da madde 438'e biraz değinebileceğimi, toplumdaki hareketliliğin filmlerdeki anlatı biçimlerini nasıl etkilediğine dair bir şeyler diyebileceğimi söyledi.
bu değişimin birden bire olmadığına göre belki 80'lerden de bir film seçmek gerekir mi diye düşündüm. ama o zaman da sanki seçtiğim filmler bu 10 yılların temsilcisiymiş gibi gözükebilir.

o yüzden biraz kararsız kaldım. bu yazdıklarıma bakarak ne diyorsunuz? tavsiye edeceğiniz filmler de olabilir. görüşlerinizi bekliyorum

2 yorum:

  1. filmlerin 10 yılları temsil etmeleri bence de biraz tehlikeli bir durum.
    ama bahsetmek istediğin filmlerden bahsetmen için bir engel değil diye de düşünüyorum.
    o zaman, gövde niteliğinde bir film seçmen ve diğer filmlerin de çeşitli noktalardan dallanıp budaklanması-saçma metaforumu görmezden gelebilirsen- bence hiç sorun değil.

    tecavüz üzerinden gitmen, her ne kadar baya iyi bir çıkış noktası gibi görünse de bence ciddi anlamda kapsamlı bir okuma gerektiriyor; kadın, cinsel kimlik ve bu kimliklerin algısı konusu baya zorlu.
    ama itiraf edeyim; konuyu o kadar çekici bir hale getiriyor ki, buna cesaret etmeni çok isterdim.

    YanıtlaSil
  2. bu 10ar yıl temsil etme riski için bence projenin girişinde bunu bir endişen olarak açıkça belirtirsen ve böyle bir şey yapmaktan özenle kaçındığını söylersen bence hiçbir sorun yok 70-80-90dan birer film seçmende.

    "masum-küstah-fettan" filminin bir yardımı dokunmayacak sanırım bu saatten sonra ama izleriz diyorsanız yeşilçam'ın kadınlara bakışına dair bir derleme örneği olarak, getiririm izleriz.

    kolay gelsin sana.

    YanıtlaSil